Doświadczenia Instytutu oraz wieloletnie kontakty z Laureatami siostrzanego Programu Promocyjnego "Przedsiębiorstwo Fair Play" (www.fairplay.pl) pozwoliły wysnuć tezę, że skoro istnieją godne naśladowania przedsiębiorstwa, to również istnieją wzorcowe społeczności, gminy promujące zrównoważony rozwój, korzystny zarówno dla lokalnej społeczności, jak i dla biznesu. Przedsiębiorcy, z którymi współpracowaliśmy zwrócili nam uwagę na potrzebę weryfikacji działań samorządów lokalnych, które faktycznie kreują rzeczywistość i organizują codzienność mieszkańców gmin oraz przedsiębiorców działających bądź planujących działania na terenie danej gminy. Na podstawie rozmów z przedsiębiorcami oraz naszych własnych doświadczeń został stworzony zestaw cech, którymi powinna wykazać się „Gmina Fair Play”, a są to:
Tworząc konkurs dla samorządów „Gmina Fair Play” – Certyfikowana Lokalizacja Inwestycji chcieliśmy przede wszystkim odnaleźć i wskazać gminy zdeterminowane, prężne, z nowymi i dobrymi pomysłami na własny rozwój, przynoszący korzyści wszystkim zainteresowanym stronom. Chcieliśmy wskazać polskim i zagranicznym firmom miejsca, gdzie mogą inwestować bez obaw, gdzie inwestorzy obsługiwani będą w przyjaznej atmosferze i będą mogli liczyć na pomoc oraz doradztwo ze strony pracowników urzędu, których poziom etyczny nie będzie kwestionowany. Pragnęliśmy także wspomóc rozwój kontaktów pomiędzy gminami, które mogą nie konkurując ze sobą wymieniać informacje i sprawdzone sposoby np. na temat efektywnych metod promocji inwestycji. Chcieliśmy również zainicjować, a następnie wzmocnić kontakt pomiędzy firmami – Laureatami Programu „Przedsiębiorstwo Fair Play”, które będąc potencjalnymi inwestorami są zainteresowane najlepszymi lokalizacjami terenów pod inwestycje, jak również współpracą z równorzędnym, wiarygodnym, rzetelnym i otwartym na ich potrzeby partnerem, jakim powinien być samorząd lokalny. Właściwie ułożona współpraca gminy z lokalnymi przedsiębiorcami oraz nowymi inwestorami przynosi bowiem obu stronom wymierne korzyści, do których z całą pewnością można zaliczyć tworzenie tak potrzebnych na polskim rynku nowych miejsc pracy, wzrost wpływów podatkowych, powstawanie nowych i potrzebnych gminie obiektów, takich jak oczyszczalnie ścieków, sale gimnastyczne, szkoły, zaplecza hotelarsko-turystyczne itp. Przedsiębiorcy natomiast od gmin mogą oczekiwać stworzenia im lepszych warunków inwestowania, stosowania preferencyjnych stawek podatkowych, uwzględniania firm w inicjatywach promocyjnych gmin, tworzenia zespołów konsultacyjnych z udziałem przedsiębiorców działających na terenie gminy i współpracy z nimi np. podczas tworzenia budżetu gminy. Firmy aktywnie współpracujące z gminą mogą także liczyć na prestiż i uznanie społeczne.
Od 10-ciu lat udaje nam się identyfikować i promować gminy, spełniające powyższe warunki i zasługujące na tytuł i certyfikat "Gmina Fair Play" – Certyfikowana Lokalizacja Inwestycji. Wielu z Laureatów dzięki udziałowi w tym konkursie nawiązało kontakty, których efektem są obecnie finalizowane inwestycje, wiele gmin znalazło nowe pomysły na skuteczną promocję, wielu pomogliśmy odnaleźć właściwy kierunek rozwoju, wiele zobaczyło, że warto zainwestować czas i własną pracę aby odnieść sukces.
Mamy nadzieję, że najbliższe lata przyniosą wymierne korzyści Laureatom kolejnych edycji konkursu oraz nowym inwestorom, wśród których mam nadzieję będziecie również Państwo.
Cele konkursu i certyfikacji:
/files/dokumenty/Lista_laureatow_GFP_2012.pdf
Otrzymuj na skrzynkę pocztową informacje o nowych ogłoszeniach, artykułach i promocjach.